آذران فضا نما | طراحی و ارائه مبلمان اداری

(afn) و پانل پی وی سی و دیوارپوش کوبوآ پلاس (Coboa plus) و کف کاذب

آذران فضا نما | طراحی و ارائه مبلمان اداری

(afn) و پانل پی وی سی و دیوارپوش کوبوآ پلاس (Coboa plus) و کف کاذب

کفپوش بیمارستانی چیست و چه کاربردهایی دارد

کفپوش بیمارستانی و کاربردهای آن ( تفاوت کفپوش تک لایه و دو لایه + کاربردهای آن)

کفپوش بیمارستانی به پوششی گفته میشود که بر روی سطح راهرو، اتاق ها و سایر بخش های واحدهای درمانی نصب شده و تاثیر زیادی بر جلوگیری از انتشار بیماری ها و افزایش آسایش بیماران و کارکنان و مراجعه کنندگان در حین رفت و آمد دارد.

موادی که در این کفپوش ها استفاده میشود باید قابل شستشو بوده و دوام و ماندگاری آنها نیز در سطح بالایی باشد. چون امکان تعویض مداوم کفپوش کلینیک ها و بخش های درمانی وجود ندارد. گروه آذران در ادامه تمام آنچه لازم است درباره انواع کفپوش بیمارستانی تک لایه و دولایه و آنتی باکتریال و غیره بدانید را ارائه خواهد داد.

کفپوش بیمارستانی، کاربردها و مزایای آن

کفپوش بیمارستانی، کاربردها و مزایای آن

کفپوش بیمارستانی چیست؟

محیط های بیمارستانی و درمانگاه ها جمله مکان های پر رفت و آمد و شلوغی می باشد که به دلیل تردد افراد بیمار باید جزئی ترین نکات بهداشتی در آن رعایت شود. کفپوش بیمارستانی به نوع خاصی از کفپوش های ساختمان گفته میشود که از مواد آنتی باکتریال و آنتی استاتیک تولید شده و مقاومت بالایی در برابر رفت و آمد و تماس با مواد شوینده و غیره دارد.

با توجه به اینکه این کفپوش ها در اتاق عمل، رادیولوژی و غیره نیز مورد استفاده قرار میگیرند، به همین دلیل باید آنتی استاتیک باشند. در غیر این صورت الکتریسیته ساکن به دستگاه ها آسیب وارد نموده و منجر به خسارت های هنگفتی میشوند.

به عبارت دیگر، کفپوش هایی که در برابر تماس با مواد شوینده قوی مقاومت بالایی داشته و رفت و آمد زیاد منجر به ایجاد خراش و ترک و پارگی روی سطح آنها نشده و آنتی استاتیک و آنتی داست یا ضد گرد و غبار هستند را می توان به عنوان کفپوش بیمارستانی در نظر گرفت.

کفپوش بیمارستانی چیست

کفپوش بیمارستانی چیست

ویژگی های مهم در کفپوش بیمارستانی چیست؟

از موارد بسیار مهمی که در انتخاب کفپوش برای بیمارستان ها و درمانگاه ها باید مد نظر داشت، تناسب آنها با شرایط محیط است. به همین دلیل لازم است دو ویژگی زیر حتما در این کفپوش ها وجود داشته باشند:

کفپوش آنتی باکتریال

محیط های بیمارستانی به دلیل تردد افراد بیمار مملو از انواع باکتری و ویروس های خطرناک است و بر روی سطوح نیز قرار گرفته و از این طریق منتشر میشوند. به همین دلیل لازم است کف بیمارستان ها شرایطی داشته باشد که از شیوع و انتشار انواع آلودگی ها جلوگیری کنند.

کفپوش آنتی باکتریال نوع خاصی از کفپوش ها می باشد که در مواد اولیه تولید آنها از یون نقره استفاده میشود. وجود یون نقره در کفپوش منجر به از بین رفتن میکروارگانیسم ها شده و به همین دلیل در محیط های درمانی استفاده گسترده ای دارند.

همچنین لازم به ذکر است، کفپوش هایی که برای واحدهای درمانی و بیمارستان ها استفاده میشود، باید تا حد امکان درز نداشته و سطح آنها نیز متخلخل نباشد. اپوکسی و پلی اورتان دو نوع کفپوش کاربردی در بیمارستان ها می باشند که بدون هیچگونه درز اجرا میشوند و آنتی باکتریال قوی به شمار می روند.

دیگر مقالات آذران فضانما را در این بخش دنبال نمایید

چه نوع کفپوشی برای کتابخانه مناسب است؟

کدام کفپوش برای محل زندگی مناسب تر است؟

انتخاب کفپوش مناسب برای رستوران و ویژگی ها آن

کفپوش آنتی استاتیک

وجود الکتریسیته ساکن در محیط که به ایجاد جرقه در بدن افراد منجر میشود در بیمارستان ها باید تا حد امکان کاهش یابد. به همین دلیل لازم است کفپوش هایی در این مراکز مورد استفاده قرار گیرند که الکتریسیته ساکن محیط را تخلیه کنند.

وجود الکتریسیته ساکن می تواند آسیب های جدی به وسایل و دستگاه های مختلف موجود در بیمارستان وارد کند. در صنعت تولید کفپوش های بیمارستانی به این موضوع اهمیت ویژه ای داده شده و  انواع کفپوش های اپوکسی و پلی اورتان آنتی استاتیک هستند.

علاوه براین دو ویژگی، کفپوش هایی باید در بیمارستان ها نصب شوند که تنوع رنگ بالایی داشته باشند و بتوان برای بخش های مختلف، مخصوصا بخش کودکان محیطی شاد را با آنها ایجاد کرد. علاوه براین، کفپوش باید قابل شستشو بوده و سطح لغزنده نداشته باشد.

انواع کفپوش بیمارستانی

انواع کفپوش بیمارستانی

انواع کفپوش بیمارستانی از نظر جنس

با توجه به مواردی که به آن اشاره شد، در میان انواع مختلف کفپوش های ساختمانی می توان دو گزینه را برای بیمارستان ها انتخاب کرد که عبارتند از:

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی از پرکاربردترین گزینه ها برای محیط های مسکونی و اداری و بیمارستانی می باشد که ماده اصلی تولید کننده آن رزین است. رزین ماده ای پلیمری و شفاف بوده و به صورت بدون درز روی سطوح مورد نظر اجرا می گردد. کفپوش های اپوکسی تنوع زیادی دارند و نمونه هایی را می توان برای بیمارستان ها انتخاب کرد که آنتی استاتیک و آنتی داست و آنتی باکتریال باشند.

برای اجرا و نصب این نوع از کفپوش بیمارستان ابتدا سطح باید کاملا صاف شود و نم و رطویت و چربی آن گرفته شود. سپس ماده ای به عنوان پرایمر به عنوان لایه اول قرار گرفته و در نهایت رزین و هاردنر با ضخامت مورد نظر به عنوان لایه رویی قرار میگیرند. پس از قرار گرفتن این چند لایه به مرور کفپوش خشک شده و قابل استفاده است.

مزایای کفپوش اپوکسی

  • این کفپوش ها به صورت بدون درز اجرا شده و امکان رشد میکروارگانیسم ها در آنها وجود ندارد.
  • اپوکسی کاملا در برابر تماس با مواد شیمیایی و خورنده و اسیدی مقاوم است.
  • کفپوش در برابر تماس با اشیای نوک تیز دارای مقاومت مطلوبی است.
  • عایق الکتریکی و رطوبتی به شمار می رود.

معایب کفپوش اپوکسی

از مهم ترین نقاط ضعف اپوکسی برای استفاده به عنوان کفپوش بیمارستانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت این کفپوش ها نسبت به سایر گزینه ها گران تر است.
  • عدم رعایت استانداردها و استفاده از مواد بی کیفیت منجر به کاهش مقاومت کفپوش در برابر تماس با مواد شیمیایی و اشیای سنگین و نوک تیز میشود.

کفپوش پلی اورتان

از دیگر گزینه های کاربردی به عنوان کفپوش بیمارستانی آنتی استاتیک و آنتی باکتریال می توان به کفپوش های پلی اورتان اشاره نمود. این کفپوش ها از مواد پلیمری و از قبیل رزین و سایر مواد شیمیایی و سخت کننده های ایزوسیانات تولید شده و کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان دارد. کفپوش های پلی اورتان مانند اپوکسی بدون درز اجرا شده و سطح بسیار شفاف و یکدست داشته و کاملا قابل شستشو می باشد.

مزایای کفپوش پلی اورتان

  • کفپوش های پلی اورتان در برابر تابش اشعه uv کاملا مقاوم می باشند.
  • این کفپوش ها ضد آب بوده و نم و رطوبت به درون آنها نفوذ نمی کند
  • مواد پلی اورتان در برابر تماس با اشیای نوک تیز و سنگین مقاومت بالایی دارند.
  • به دلیل اجرای بدون درز امکان رشد قارچ و کپک و میکروارگانیسم ها در آنها وجود ندارد.

معایب کفپوش پلی اورتان

  • نسبت به کفپوش های اپوکسی، پوشش های پلی یورتان در برابر خراشیدگی مقاومت کمتری دارند.
  • قدرت چسبندگی اپوکسی بیشتر از پلی اورتان است.

کفپوش پی وی سی

ماده اولیه در تولید این کفپوش ها مواد پی وی سی یا وینیل pvc می باشد که در برابر نم و رطوبت و تماس با اشیای نوک تیز مقاومت بالایی دارند. این نوع کفپوش در انواع مختلف تایلی و رولی وجود دارد و برای محیط های بیمارستانی بهتر است از نوع رولی استفاده شود. البته لازم به ذکر است که کفپوش های پی وی سی دارای تنوع زیادی بوده و می توان آنها را به گروه های یک لایه و دو لایه تقسیم بندی کرد. نوع تک لایه آنها گزینه ایده آلی برای بیمارستان نیست.

انواع کفپوش بیمارستانی از نظر جنس

انواع کفپوش بیمارستانی از نظر جنس

انواع کفپوش بیمارستانی از نظر ساختار

در دسته بندی دیگر می توان نوع خاصی از کفپوش های پی وی سی که برای محیط های بیمارستانی استفاده میشوند را به دو گروه زیر تقسیم کرد که عبارتند از:

کفپوش بیمارستانی تک لایه

از ارزان ترین کفپوش های بیمارستانی می توان به نوع تک لایه اشاره کرد که از پی وی سی و مواد پرکننده و فیلرها تشکیل شده اند. با توجه به اینکه pvc قیمت بالایی دارد، به همین دلیل در تهیه این نوع از کفپوش ها از مقدار پی وی سی کاسته و به جای آن مواد پرکننده استفاده میشود. شن و ماسه و گچ از جمله موادی هستند که به عنوان پرکننده با مواد پی وی سی استفاده شده و به همین دلیل قیمت کفپوش را تا حد زیادی کاهش می دهد.

  • مزایا: تنها مزیت این کفپوش ها قیمت ارزان آنها می باشد. چون به جای پی وی سی از فیلرها استفاده میشود.
  • معایب: با کاهش ضخامت لایه پی وی سی در کفپوش های تک لایه، مقاومت آنها در برابر تماس با اشیای نوک تیز، خراشیدگی و فشار تا حد زیادی کاهش می یابد. علاوه براین، سطح رویی این کفپوش ها آنتی باکتریال است و با ایجاد خراشیدگی این خاصیت به مرور از بین رفته و شرایط برای رشد قارچ و میکروارگانیسم ها فراهم میشود.

کفپوش بیمارستانی دو لایه

کفپوش بیمارستانی دو لایه از بهترین و مقاوم ترین گزینه ها برای استفاده در این قبیل محیط های پر تردد و آلوده می باشد که از پی وی سی خالص با ضخامت بالا تولید میشوند. نوع خاصی از این کفپوش ها دارای سه بخش بوده و قسمت زیرین آن پلاستیک، لایه میانی پشم شیشه و لایه بیرونی pvc خالص قرار میگیرد.

لایه پلاستیکی که برای بخش زیرین استفاده میشود، مانع از جذب رطوبت از کف شده و پشم شیشه نیز به عنوان عایق عمل نموده و تعادل را نیز تا حد زیادی بهبود می دهد. لازم به ذکر است، در برخی از کفپوش های دو لایه به جای سطح پلاستیکی و پشم شیشه از فوم استفاده میشود.

در این نوع که به کفپوش دو لایه طرح پرینت شناخته شده میشود، لایه پی وی سی ضخامت کم و حدود 0.5 تا 0.7 میلیمتر دارد. در حالت کلی بهتر است از نوع پی وی سی خالص با لایه های پلاستیک و پشم شیشه برای بخش های مختلف بیمارستان ها استفاده شود.

مزایا کفپوش دو لایه بیمارستانی

  • پی وی سی خالص استفاده شده در این کفپوش ها منجر به افزایش مقاومت آن در برابر خراشیدگی و تماس با اشیای نوک تیز شود.
  • این کفپوش ها در برابر تماس با اشعه uv کاملا مقاوم می باشند.
  • مواد پی وی سی خالص عایق بسیار قوی در برابر جذب نم و رطوبت محسوب میشوند.

معایب کفپوش دو لایه

  • به دلیل استفاده از مواد پی وی سی خالص قیمت این کفپوش ها گران تر از نوع تک لایه می باشد.
  • اجرای کفپوش های دو لایه نیاز به زمان بیشتری نسبت به تک لایه دارند.

کاربرد کفپوش بیمارستانی

از کفپوش های آنتی استاتیک و آنتی باکتریال که در طول متن به آنها اشاره شد در بخش های مختلفی از واحدهای درمانی و درمانگاه ها استفاده میشود که برخی از آنها عبارتند از:

  • کفپوش اتاق عمل
  • کفپوش اتاق رادیولوژی
  • کفپوش آزمایشگاه
  • کفپوش سالن انتظار بیمارستان
  • کفپوش اتاق های بیمارستان
  • کفپوش بخش مراقبت های ویژه
  • کفپوش بخش کودکان و اطفال در بیمارستان با طرح و رنگ های متنوع

قیمت کفپوش بیمارستانی

با توجه به جنس و نوع کفپوش، ضخامت، کیفیت، قدرت در برابر مواد شیمیایی و اسیدی و همچنین نحوه اجرای آنها، قیمت کفپوش بیمارستانی متغیر است. هر چه کفپوش ها داری کیفیت بالاتری باشند، به همان نسبت نیز قیمت آنها بیشتر است. به عنوان مثال، کفپوش های دو لایه بیمارستانی به دلیل استفاده از پی وی سی خالص گران از نوع تک لایه بوده و کیفیت آنها نیز بیشتر است.

نصب و اجرای کفپوش بیمارستانی

با توجه به اینکه کیفیت و ماندگاری کفپوش های بیمارستانی اهمیت بالایی داشته و امکان تعویض مداوم آنها به دلیل شرایط خاص محیط آن وجود ندارد، به همین دلیل در اجرا و نصب باید دقت بالایی داشت. ما در گروه آذران فضا نما با سالها تجربه در این حوزه بهترین نوع کفپوش را ارائه داده و با تضمین کیفیت اجرا و نصب آنها را انجام می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان فروش آذران تماس بگیرید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.